Asiakashankkija, ota yleisö haltuusi!

Asiakashankkija, ota yleisö haltuusi!

En ole näyttelijä, mutta kerran, lähes parikymmentä vuotta sitten, jouduin lähelle näyttämöä. Kokous, johon osallistuin, järjestettiin kaupunginteatterissa, ja tehtävänäni oli viedä järjestön tervehdys kokousyleisölle. Olin kirjoittanut sanottavani valmiiksi paperille. Jostakin syystä tervehdykseni sisältö jäi kovin ohueksi, ja laitoin kaiken toivoni siihen, miten tekstin esittäisin.

Kun vuoroni tuli, astelin lavalle. Katsoin yleisöä, jolle tervehdys oli osoitettu ja ajattelin pitäväni heistä hyvin paljon. Halusin viestiä kiitollisuuteni näille ihmisille. Olin välittämässä läsnäoloa ja lämpöä sukupolvien välille. Luin tervehdykseni paperista. Sanasta sanaan.

Kokouksen jälkeen sain paljon kiitosta puheestani. Eräs kehui puhettani kokouksen parhaaksi. Toiset kysyivät, missä olin opiskellut puhetaitoa.

Kerroin myyväni opintojeni ohella kymmenosaista, vielä ilmestymätöntä tietosanakirjaa puhelimitse. Paljastin myös, että konttorissa, jossa työskentelin, oli sanasta sanaan määritelty soittokäsikirjoitus, jonka mukaan toimimalla kauppa kävi.

Vaikka uusasiakashankinnassa soittokäsikirjoitus on enemmän vuoro- kuin yksinpuhelua, on soittokäsikirjoitus yhä edelleen puhelintyössä menestymisen salaisuus.

Soittaessasi asiakkaalle, muun maailman pitää unohtua. Vuorosanasi löytyvät käsikirjoituksestasi. Kysymys on siitä, miten luontevasti esität roolisi. Ota yleisö haltuusi!

 

Susanna Piilonen