Ajankohtaista

Asiakashankkija, ota yleisö haltuusi!:

En ole näyttelijä, mutta kerran, lähes parikymmentä vuotta sitten, jouduin lähelle näyttämöä. Kokous, johon osallistuin, järjestettiin kaupunginteatterissa, ja tehtävänäni oli viedä järjestön tervehdys kokousyleisölle. Olin kirjoittanut sanottavani valmiiksi paperille. Jostakin syystä tervehdykseni sisältö jäi kovin ohueksi, ja laitoin kaiken toivoni siihen, miten tekstin esittäisin.

Kun vuoroni tuli, astelin lavalle. Katsoin yleisöä, jolle tervehdys oli osoitettu ja ajattelin pitäväni heistä hyvin paljon. Halusin viestiä kiitollisuuteni näille ihmisille. Olin välittämässä läsnäoloa ja lämpöä sukupolvien välille. Luin tervehdykseni paperista. Sanasta sanaan.

Kokouksen jälkeen sain paljon kiitosta puheestani. Eräs kehui puhettani kokouksen parhaaksi. Toiset kysyivät, missä olin opiskellut puhetaitoa.

Kerroin myyväni opintojeni ohella kymmenosaista, vielä ilmestymätöntä tietosanakirjaa puhelimitse. Paljastin myös, että konttorissa, jossa työskentelin, oli sanasta sanaan määritelty soittokäsikirjoitus, jonka mukaan toimimalla kauppa kävi.

Vaikka uusasiakashankinnassa soittokäsikirjoitus on enemmän vuoro- kuin yksinpuhelua, on soittokäsikirjoitus yhä edelleen puhelintyössä menestymisen salaisuus.

Soittaessasi asiakkaalle, muun maailman pitää unohtua. Vuorosanasi löytyvät käsikirjoituksestasi. Kysymys on siitä, miten luontevasti esität roolisi. Ota yleisö haltuusi!

 

Susanna Piilonen

 

 

Miten remonttimyyjä saa parhaimman hyödyn asiakashankkijan sopimista tapaamisista?:

1. Miten toimit, jos asiakas peruu sinulle kalenteroidun tapaamisen?

 

Useimmat asiakkaat haluaisivat unohtaa, että asuvat omakotitalossa, jossa on erilaisia saneeraustarpeita. Remontti koetaan useimmiten arkea häiritseväksi ja rahaa vieväksi projektiksi, jossa on katastrofin ainekset.

Siksi meidän kaikkien, niin asiakashankkijoiden kuin myyjienkin, täytyy rohkaista ihmisiä menemään epämukavuusalueelleen. Ostamme heidän aikaansa, jotta voimme auttaa heitä pysymään ajan tasalla kiinteistönsä kunnosta ja säilyttämään kiinteistönsä arvon.

Jos asiakas peruu tapaamisen tekstiviestillä, on kaksi vaihtoehtoa: soitat asiakkaalle tai menet käymään paikan päällä.

Jos asiakas peruu tapaamisen soittamalla sinulle puhelimitse, on oltava hereillä ja tilanteen tasalla välittömästi. Äänessäsi ei saa kuultaa pettymys, saati loukkaantuminen, vaan vilpitön halu auttaa asiakasta:

”No hei, olen kuule jo tässä teidän nurkilla, sopii varmaan, että vaihdetaan asiasta muutama sana…”

”Sittenhän me toimitaan niin, että tullaan katsomaan se teidän talo toisella kerralla. Sopiiko teille paremmin xx.xx.xxxx vai xx.xx.xxxx?/ Sovitaanko tarkka aika, vai tulenko käymään, kun siellä päin liikun?”

Jos käyntiä ei saada toteutettua, eikä uutta aikaa kalenteroitua, kannattaa päättää puhelu siten, että yhteys asiakkaaseen säilyy: ”Aivan. Tehdäänpä niin, että palataan asiaan syksyllä, ja katsotaan, miltä maailma silloin näyttää.”

Peruuntuneissakin tapaamisissa on potentiaali. Monesti suurempi kuin toteutuneissa. Siksi niistä kannattaa pitää hyvä huoli.

 

2. Soitatko asiakkaalle ennen asiakastapaamista?

 

Mikäli soitat asiakkaalle ennen tapaamista, peruuntumisen riski kasvaa moninkertaiseksi.

On sanomattakin selvää, että aika ja kilometrit ovat rahaa, ja yhteydenotolle on perustelunsa. Mutta jos vain on mahdollista, ethän soita asiakkaalle ennen tapaamista.

Jos päätät varoituksista huolimatta soittaa, lähesty asiakasta vilpittömän innostuneesti, ja verhoa yhteydenottosi jonkin asiakysymyksen taakse. Et siis soita varmistaaksesi, että asiakas on kotona, tai että hän on varmasti oikeanlainen, ostava asiakas. Soitat sen vuoksi, että olet niin innostunut ja palvelualtis, että haluat varmistua pienimmästäkin yksityiskohdasta, jotta asiakkaasi tulee palvelluksi parhaalla mahdollisella tavalla, eikä asiakkaan asialle varaama aika mene hukkaan!

Ja huomio: kyse on tässä asiayhteydessä asiakkaan arvokkaasta ajasta, ei sinun! Ja usko pois: innostus tarttuu.

 

3. Kysytkö lupaa tapaamiseen, kun asiakas avaa ulko-oven?

 

Kun menet kohteeseen, ja asiakas avaa ulko-oven, mene sisään sen enempiä kyselemättä.

Asiakashankkija on sopinut sinulle tapaamisen, asiakas vahvistanut sen, ja sinä olet varannut kalenteristasi ajan tapaamiselle. Lähtökohta on, että asiakkaalta ei enää lupia tarvitse kysellä.

Jos asiakas pelkää ostavansa, ja yrittää käännyttää sinua ovelta, jutelkaa sitten parituntinen jostakin muusta. Kun arvostat omaa työtäsi, asiakaskin arvostaa sinua, ja voi olla, että pääset vielä keskustelemaan remonteista.

Ja tämä on mahdollista tehdä asiallisesti ja asiakasta kunnioittavalla tyylillä.

 

4. Miten hyödynnät asiakashankkijan rakentamaa luottamusta?

 

Kun asiakas on sopinut asiakashankkijan kanssa asiakastapaamisen, voidaan sanoa, että silloin on rakentunut luottamus asiakkaan ja asiakashankkijan välille.
Asiakashankkija pyrkii tasoittamaan myyjän tietä kohteeseen puhumalla myyjästä asiakkaalle kuin hyvästä työkaveristaan. Vastaavasti myyjä voi hyötyä rakennetusta luottamuksesta puhumalla asiakashankkijasta samaan, myönteiseen sävyyn.

Valistunut asiakas saattaa joskus testata, mikä taho on tapaamiset sopinut, ja tunteeko myyjä asiakashankkijan. Vaikka asiakas keksisi kuinka ikäviä asioita asiakashankkijasta tai tavasta tehdä asiakashankintaa, ei myyjän kannata lähteä myötäilemään tai ”irtisanoutua” asiasta.

On tietysti välttämätöntä ottaa palaute vastaan ja todeta, että ”Ikävä, että olette kokeneet asian näin. Tämä palaute on meille hyvin arvokas.”

Ja joskus palautteelle voi olla myös todelliset perustelut.

 

5. Etsitkö tapaamisessa syitä luovuttaa vai mahdollisuuksia jatkaa?

 

Luovuttaminen on paljon helpompaa kuin periksiantamattomuus.

Asiakashankkijoiden korvat ovat herkistyneet tunnistamaan puheluista asiakkaan ostosignaalit kaiken vastaanhangoittelun taustalta.

Myös asiakastapaamisessa kannattaa huomio kiinnittää niiden asioiden etsimiseen asiakkaan käytöksessä, jotka kannustavat myyjää jatkamaan keskustelua, sen sijaan, että kiinnittäisit huomion seikkoihin, jotka houkuttelevat luovuttamaan.

Myyjän tehtävänä ei ole tehdä laadunvarmistusta asiakashankkijan tekemästä työstä, vaan luoda kaupanteon paikkoja. Silloinkin, kun niitä ei ensisilmäyksellä näyttäisi olevan.

Aina on mahdollisuus!

 

6. Miten kerrot remonttikartoituksen tuloksen asiakkaallesi?

 

Vaikka tiedonjakaminen ei olekaan myyjän päätyötä, odottaa asiakas saavansa lisäinformaatiota kiinteistönsä kunnosta ostopäätöksensä tueksi.

Jos ja kun edustat vahvaa asiantuntijaorganisaatiota, huolehdithan, että yrityksenne tekemä kartoitus on perusteellinen ja standardisoitu, suurin piirtein samansisältöinen myyjästä riippumatta. Tämä tukee myös asiakashankinnan ja myynnin yhteistyötä. Jos asiakashankkija lupaa asiakkaalle jotakin, on myyjän tehtävänä lunastaa annettu lupaus.

Otetaan esimerkiksi kattoremontti:

Jos asiakashankkija on luvannut, että katolla käydään ja tietoa tuodaan, olisi näin syytä toimia, jos mielii luottamuksen syventyvän. Jos asiakas ei kiipeä mukanasi katolle, olisi hyvä tuoda ”pala kattoa” asiakkaan nähtäville. Koska purkutöihin ei voida ryhtyä, on äärimmäisen tärkeää, että katosta otetaan - jopa liian paljon - kuvia. Ja siitä huolimatta, vaikka katto ei olisi ”sairasta päivää nähnytkään”.

Jos taas asiakkaan katon kunnossa on toivomisen varaa, mitä laajemmin asia on dokumentoitu, sitä vahvemmin asian vakavuus konkretisoituu asiakkaalle.

Ja jos katossa on vikaa, on myyjän velvollisuus tehdä kaikkensa, jotta remontti saadaan toteutettua.

Omakotitalojemme korjausvelan pienentäminen on yhteinen tavoitteemme!

 

 

Susanna Piilonen

 

Myyjien mahdollisuudet puhelimitse tehtävässä asiakashankinnassa:

Valtaosa aktiivisista myyntiorganisaatioista toivoisi myyjien hankkivan itse asiakkaansa. Valtaosa myyjistä taas toivoisi valmiita asiakastapaamisia, joista saisi nopeasti ja helposti riittävän määrän kauppoja. Hyvällä katteella tietysti.

Oman asiakashankintaorganisaation rakentaminen, ylläpitäminen ja johtaminen vaatii kuitenkin paljon luultua enemmän. Varsinkin, jos työ halutaan tehdä laadukkaasti. Usein asiakashankintayksiköiden vetäjät ovat myös aika yksin vastuunsa kanssa, sillä harvasta organisaatiosta löytyy valmista, toimivaa konseptia tai tarvittavaa tukea tehtävään.

Eräs kustannustehokas, mutta hämmästyttävän huonosti hyödynnetty tie myyntijohdon ja myyjien intressien yhteensovittamiseen löytyy myyjien valmentamisesta puhelimitse tehtävään asiakashankintaan.

Miten valmentaa erilaisista myyjistä yhtä hyviä buukkareita?

 

Useimmissa myyntiorganisaatioissa ajatellaan, että kyky sopia asiakastapaamisia puhelimessa on synnynnäinen taito. Asia on melkein näin: se on opittavissa oleva taito, jonka myyjät omaksuvat keskimääräistä nopeammin.

Aivan samalla tavoin kuin asiakkaita ovilta haettaessa, on myös puhelimitse tehtävässä asiakashankinnassa on omat lainalaisuutensa. Ei riitä, että osaa soittaa ovikelloa tai puhelinta, aukaista suunsa ja sanoa jotakin. Pitää kohdata, johtaa keskustelua, esittää tapaamista, ja muistaa, että kaupanpäättämisen aika on vasta myöhemmin.

On puhuttava oikeita asioita ja käytettävä oikeita sanoja, mutta on myös tiedettävä, miten sanottava sanotaan. Oman tyylin tunnistamisessa ja vahvistamisessa tarvitaan useimmiten ulkopuolisen sparraajan herkistyneitä korvia.

 

Välttelemällä puhelinta menetetään mahdollisuuksia

 

Jos puhelimitse tehtävän asiakashankinnan idea jää myyjällä oivaltamatta, saattaa soittaminen olla yhtä tuloksetonta tuskaa. Kuka sellaisesta tekemisestä voisi pitää – ei kukaan. Mutta mikäli myyjillä on tarvittavat työvälineet ja riittävän yksilöllinen perehdytys, ovat he työssään voittamattomia.  ”Onko buukkaaminen tosiaan näin helppoa?” kysyi eräs valmennuksiini osallistunut vannoutunut ”luukkumyyjä”, joka oli aikaisemmin pitänyt puhelinasiakashankintaa erittäin vaikeana ja vastenmielisenä lajina.

Puhelin on yksi vaihtoehtoinen ja tehokas kanava muiden asiakashankintakanavien rinnalla. Se tuo vaihtelua myyjän arkeen ja sitä voi käyttää säästä riippumatta. Lajin hyvä hallinta voi tuoda myös ratkaisun sellaisiin valitettaviin ja harvinaisiin tilanteisiin, joissa myyjällä on ”kortti kuivumassa” tai ”jalka paketissa”.

 

Kuluttaja-asiakashankinta yksi puhelintyöskentelyn osaamisalue

 

Usein kaikki puhelintyöskentely niputetaan samaan kategoriaan. On hyvä muistaa, että puhelinta voi käyttää monella tapaa: puheluita voidaan ottaa vastaan ja puheluita voidaan soittaa, puhelimella voidaan kohdata yrityspäättäjiä tai kuluttajia, uusia tai vanhoja asiakkaita, puhelinta voidaan käyttää myymiseen, asiakkaiden hankkimiseen tai asiakkaiden palvelemiseen. Jaottelua voisi jatkaa loputtomiin.

Tärkeintä on tiedostaa, että jos osaa yhden lajin, se ei välttämättä tarkoita, että toinenkin luonnistuisi. Itse tunnistan hallitsevani parhaiten sen, miten suomalaisten omakotitaloasujien reviirille soitetaan tuntemattoman ihmisen toimesta, ennalta arvaamatta ja oudolla asialla, saadaan luottamus rakennettua ja kaupallinen tapaaminen kalenteroitua. Tätä osaamista haluan jakaa myyntiorganisaatioille ja tehdä kylmästä soittolistasta osaavan myyjän parhaan ystävän.

 

Susanna Piilonen

 

TIETOSUOJASELOSTE:

TIETOSUOJASELOSTE
Myyntisaagan ASIAKKAIDEN EDUSTAJAT JA YHTEYSHENKILÖT

 

Myyntisaaga Oy

(Y-tunnus: 2560389-5)

Ylistönmäentie 31 B,

40500 Jyväskylä

 

(Jäljempänä ”Myyntisaaga”)

 

Tässä tietosuojaselosteessa kuvataan, miten Myyntisaaga käsittelee yritysasiakkaidensa edustajien ja yhteyshenkilöiden henkilötietoja yritysasiakkaille suunnattujen palveluiden tuottamisen sekä asiakkuuden tai muun vastaavan suhteen hoitamisen ja ylläpidon ja muiden vastaavien, tässä tietosuojaselosteessa täsmennettyjen tehtävien tarkoituksiin. Myyntisaaga toimii rekisterinpitäjänä näille henkilötiedoille.

Rekisterinpitäjänä Myyntisaaga on vastuussa henkilötiedoistasi sekä niiden käsittelystä. Tietosuojassa on kyse luottamuksesta, ja yksityisyytesi sekä henkilötietojesi suojaaminen on Myyntisaagalle ensiarvoisen tärkeää. Sen vuoksi Myyntisaaga kerää rekisterinpitäjänä toimiessaan henkilötietojasi vain niissä määrin, kuin tarvitsee niitä tarjotakseen sinulle ensiluokkaisia palveluita.

Tässä selosteessa kuvattu koskee ainoastaan Myyntisaagan taikka Myyntisaagan puolesta toimivien tahojen tietojen käsittelyn tapoja. Pyydämme kuitenkin huomioimaan, että sähköiset palvelumme voivat sisältää linkkejä kolmansien osapuolten sivustoihin tai yhteisöpalveluihin, mutta emme voi kontrolloida tällaisten kolmansien osapuolten toimia, emmekä vastaa näiden kolmansien tarjoamien palveluiden yksityisyydensuojakäytännöistä tai näiden palveluiden sisällöistä. Suosittelemme tutustumaan näiden kolmansien osapuolten palveluiden yksityisyydensuojaa ja tietosuojaa koskeviin ehtoihin.

1 Yhteystiedot henkilötietojen käsittelyyn liittyvissä asioissa

Susanna Piilonen

c/o Myyntisaaga Oy

Puhelin: 0451168696

Sähköposti: susanna.piilonen@myyntisaaga.fi

 

2 Henkilötietojen käsittelyn oikeudelliset perusteet ja tarkoitukset

Myyntisaagan yritysasiakkaiden edustajien ja yhteyshenkilöiden henkilötietojen käsittely perustuu yhteen tai useampaan seuraavista oikeudellisista perusteista:

  • Olet antanut suostumuksesi tietojen käsittelyyn soveltuvan lainsäädännön mukaisesti;
  • Henkilötietojen käsittely on välttämätöntä Myyntisaagaa velvoittavan lainsäädännön velvoitteen toteuttamiseksi;
  • Henkilötietojen käsittely on välttämätöntä Myyntisaagan ja sinun tai edustamasi organisaation välisen sopimuksen solmimiseksi tai täytäntöönpanemiseksi, tai asiakassuhteen tai muun sitä vastaavan suhteen tarkoituksia varten, jolloin henkilötietojen käsittelyn peruste on Myyntisaagan tai kolmannen (kuten nykyisten tai tulevien liiketoimintakumppaneiden, toimittajien tai asiakkaiden) oikeutettu etu edellyttäen, ettei rekisteröidyn perusoikeudet ja -vapaudet syrjäytä tätä oikeutettua etua. Oikeutettu etu voi olla ennen kaikkea:
    • Tilaturvallisuuden tai tietoturvallisuuden varmistaminen; Myyntisaagan omaisuuden suojaaminen; mahdollisten väärinkäytösten estäminen ja selvittäminen;
    • Asiakassuhteen tai siihen verrattavan suhteen hoitaminen ja kehittäminen;
    • Suoramarkkinointi;
    • Muut oikeutetut liiketoimintatarkoitukset, kuten Myyntisaagan palveluiden kehittäminen.

Henkilötietoja käsitellään ennen kaikkea seuraaviin tarkoituksiin:

  • Rekisteröidyn tai tämän edustaman organisaation palveluiden toimittaminen, sekä tähän liittyvien velvoitteiden toteuttaminen;
  • Laskutus ja laskutuksen oikeellisuuden seuraaminen;
  • Asiakkuuden tai muun vastaavan suhteen hoitaminen, hallinta ja kehittäminen, kuten asiakaspalvelun sekä asiakasviestinnän toteuttaminen;
  • Palvelu- ja tuotetarjonnan sekä asiakaspalvelun kehittäminen esimerkiksi asiakastyytyväisyyskyselyiden avulla.
  • Analysointi ja tilastointi liiketoiminnan tarkoituksiin;
  • Markkinointi ja mainonta, mukaan lukien kohdennettu markkinointi ja suoramarkkinointi mutta vain lainsäädännön sallimissa rajoissa tai suostumuksellasi;
  • Lakisääteisten maksujen hoitaminen;
  • Väärinkäytösten estäminen ja tutkiminen, joka voidaan toteuttaa esimerkiksi kameravalvonnan tai muun teknisen valvonnan avulla.

Henkilötietojen toimittaminen tässä tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla perustuu osittain rekisteröidyn ja Myyntisaagan taikka rekisteröidyn edustaman organisaation ja rekisterinpitäjän välillä solmittuun sopimukseen. Solmiessaan sopimuksia itsensä tai edustamansa organisaation puolesta, sekä sopimussuhteen jatkuessa ja palveluiden toimittamisen yhteydessä, rekisteröity on velvollinen antamaan Myyntisaagan tiettyjä henkilötietoja tässä tietosuojaselosteessa eriteltyihin käsittelyn tarkoituksiin. Henkilötietojen toimittamatta jättäminen voi estää Myyntisaagaa hoitamasta sopimusvelvoitteitaan tai muita velvoitteita tai sitoumuksiaan, mikä voi johtaa siihen, ettei rekisteröity tai tämän edustama organisaatio voi solmia sopimusta tai tehdä tilausta, taikka ettei jo tilattua palvelua voida toimittaa. Edellä mainittu ei kuitenkaan koske tapauksia, joissa tietojen toimittaminen tai tietojen tietynlainen käsittely perustuu rekisteröidyn suostumukseen.

 

3 Myyntisaagan käsittelemät henkilötiedot

Myyntisaaga voi käsitellä seuraavia, asiakassuhteen hoitamisen ja muiden ilmoitettujen käyttötarkoitusten vuoksi välttämättömiä henkilötietoja:

Perustiedot, kuten

  • Nimi;
  • Yhteystiedot (kuten osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite);
  • Rekisteröidyn työnantajaa ja/tai rekisteröidyn asemaa organisaatiossa koskevat tiedot, kuten titteli, työtehtävät tai toimenkuva.

Asiakassuhdetta tai muuta vastaavaa suhdetta koskevat tiedot, kuten

  • Laskutusta koskevat tiedot;
  • Rekisteröidyn ja Myyntisaagan välistä yhteydenpitoa koskevat tiedot (puhelutallenteet ja yhteydenottoja koskevat tiedot, kuten tiedot soitetuista ja vastaanotetuista puheluista sekä näiden ajoista sekä kohteita koskevat tiedot, jotka saattavat sisältää henkilötietoja);
  • Suoramarkkinointikieltoja koskevat tiedot.

Lisäksi edellä mainittujen tietojen muutostiedot.

 

4 Säännönmukaiset tietolähteet

Henkilötietoja kerätään pääsääntöisesti rekisteröidyltä itseltään tai tämän edustamalta organisaatiolta, esimerkiksi sopimuksen solmimisen, tilausten tekemisen tai laskutuksen yhteydessä. Asiakassuhteen jatkuessa ja tilattujen palveluiden toimittamisen yhteydessä rekisteröityä koskevia tietoja kerätään rekisteröidyltä itseltään myös muilla tavoin, esimerkiksi erinäisissä asiakaspalvelutilanteissa puhelimen tai sähköpostin välityksellä.

Henkilötietoja voidaan kerätä ja päivittää myös rekisterinpitäjän muista rekistereistä sekä henkilötietoja koskevia palveluja tarjoavilta viranomaisilta ja yrityksiltä, kuten Suomen Asiakastieto Oy:lta.

 

5 Henkilötietojen siirrot ja luovutukset

Myyntisaaga voi siirtää tai luovuttaa rekisteröityjen henkilötietoja kolmansille osapuolille tässä dokumentissa kuvattujen käsittelyn tarkoitusten toteuttamiseksi alla täsmennetyllä tavalla.

Myyntisaaga voi siirtää henkilötietoja henkilötietojen käsittelijöille sellaisten palveluiden tai tehtävien toteuttamiseksi, joita Myyntisaaga on näille osoittanut. Henkilötietojen käsittelijöiden tehtävät liittyvät esimerkiksi tietojärjestelmien ja ohjelmistojen tarjoamiseen ja ylläpitämiseen sekä muiden tietojenkäsittelypalveluiden tarjoamiseen. Siirtäessään henkilötietoja Myyntisaaga on mm. sopimuksellisin järjestelyin varmistunut siitä, että henkilötietojen käsittelijä käsittelee henkilötietoja vain sovittujen palveluiden tuottamiseen, mutta ei muihin tarkoituksiin.

Lisäksi voimme luovuttaa rekisteröidyn henkilötietoja toimivaltaisten viranomaisten tai muiden tahojen esittämien vaatimusten edellyttämällä tavalla, kulloinkin voimassaolevan lainsäädännön mukaisesti.

Mikäli Myyntisaaga myy liiketoimintansa tai sen osan tai muutoin järjestelee liiketoimintaansa, voi rekisterinpitäjä luovuttaa henkilötietoja ostajille ja näiden neuvonantajille kulloinkin voimassa olevaa lainsäädäntöä noudattaen.

Tietoja ei siirretä Euroopan unionin jäsenvaltioiden alueen tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle.

 

6 Henkilötietojen säilytysaika

Henkilötietojen säilytysaika riippuu tiedosta ja sen käyttötarkoituksesta. Myyntisaaga säilyttää henkilötietoja vähintään niin pitkään, kuin niitä tarvitaan ilmoitettujen käyttötarkoitusten toteuttamisessa, kuten sopimukseen perustuvien rekisterinpitäjien velvoitteiden täyttämisessä tai asiakaspalvelun tuottamisessa. Henkilötietojen säilytysaika määritellään seuraavien perusteiden mukaisesti:

  • Henkilötietoja säilytetään niin kauan, kuin Myyntisaagan oikeutetun edun voidaan perustellusti katsoa olevan voimassa. Oikeutetun edun voimassaolo määritellään esimerkiksi rekisteröidyn ja Myyntisaagan välisen yhteydenpidon perusteella. Tyypillisesti henkilötietojen säilytysaika on sidottu rekisteröidyn tai tämän edustaman organisaation ja Myyntisaagan välisen sopimuksen voimassaoloaikaan.
  • Henkilötietoihin saattaa kohdistua myös lakisääteisiä säilytysaikoja. Esimerkiksi kirjanpitolainsäädäntö edellyttää kirjanpitoaineistoon sisältyvien tietojen säilytystä jopa kuuden vuoden ajan.
  • Mikäli rekisteröity on peruuttanut mahdollisen suostumuksensa tai vastustanut henkilötietojensa käsittelyä tiettyihin tarkoituksiin, kuten suoramarkkinoinnin tarkoituksiin, rekisteröidyn tiedot poistetaan, ellei tietojen käsittelylle ole muuta oikeudellista perustetta, tai niiden käsittely tiettyihin tarkoituksiin lopetetaan.

Kun henkilötietoja ei enää tarvita, tiedot tuhotaan tietoturvallisesti tai anonymisoidaan peruuttamattomasti.

 

7 Rekisteröidyn oikeudet

EU:n tietosuoja-asetus takaa rekisteröidylle useita oikeuksia, joita käyttämällä voit itse useissa tilanteissa määrätä henkilötietojesi käsittelystä. Voit käyttää seuraavia oikeuksiasi suhteessa Myyntisaagaan niiltä osin, kuin Myyntisaaga toimii rekisterinpitäjänä tiedoillesi.

  • Tarkastusoikeus: Rekisteröidyllä on oikeus saada Myyntisaagalta vahvistus siitä, käsitteleekö Myyntisaaga häntä koskevia tietoja, sekä oikeus tarkastaa Myyntisaagan hänestä käsittelemät tiedot. Myyntisaaga voi pyytää rekisteröityä täsmentämään tarkastusoikeutta koskevaa pyyntöään mm. tietojen toimittamista koskevien yksityiskohtien osalta.
  • Oikeus oikaista tiedot: Rekisteröidyllä on oikeus oikaista Myyntisaagan hänestä käsittelemät, virheelliset tiedot, tai täydentää Myyntisaagan hänestä käsittelemiä puutteellisia tietoja.
  • Oikeus tulla unohdetuksi: Mikäli henkilötietojen käsittelylle ei ole enää laillista perustetta, tai henkilötietojen säilyttämiseen liittyvä, Myyntisaagaa velvoittava lainsäännös tai sopimusvelvoite on päättynyt, rekisteröidyllä on oikeus vaatia Myyntisaagaa poistamaan häntä koskevat henkilötiedot, ja Myyntisaagalla on velvollisuus poistaa tällaiset tiedot.
  • Käsittelyn rajoittaminen: Tietyissä lakisääteisissä tapauksissa Myyntisaagalla on velvollisuus rajoittaa rekisteröidyn henkilötietojen käsittelyä.
  • Oikeus siirtää tiedot: Rekisteröidyllä voi lakisääteisten edellytysten vallitessa olla oikeus saada Myyntisaagalta Myyntisaagan hänestä käsittelemät tiedot yleisesti käytetyssä ja koneellisesti luettavassa muodossa, ja oikeus siirtää kyseiset tiedot toiselle rekisterinpitäjälle Myyntisaagan estämättä.
  • Oikeus vastustaa tietojensa käsittelyä: Rekisteröidyllä voi lisäksi olla oikeus tietyissä tilanteissa vastustaa henkilötietojensa käsittelyä. Vastustusoikeus soveltuu tilanteissa, joissa henkilötietojen käsittely perustuu Myyntisaagan oikeutettuun etuun, ja Myyntisaagalla on velvollisuus noudattaa rekisteröidyn vaatimusta, ellei käsillä ole voi huomattavan tärkeää ja perusteltua syytä, joka syrjäyttää rekisteröidyn edut, oikeudet ja vapaudet tai jos tai jos käsittely on tarpeen oikeusvaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi.
  • Suoramarkkinointi ja oikeus kieltää henkilötietojen käsittely suoramarkkinointitarkoituksiin: Rekisteröidyllä on oikeus kieltää henkilötietojensa käsittely suoramarkkinointitarkoituksiin.

Voit tarkastaa ja oikaista tietojasi tai toimittaa tietojen poistamista tai siirtämistä taikka käsittelyn rajoittamista tai suoramarkkinoinnin kieltämistä koskevan pyynnön Myyntisaagalle kohdassa 1 mainittuja yhteystietoja käyttäen.

Myyntisaaga ryhtyy toimenpiteisiin rekisteröidyn pyynnön perusteella viivyttelemättä, ja toimittaa rekisteröidylle tiedot oikeuksien käyttöä koskevista toimenpiteistä pääsääntöisesti kuukauden kuluessa rekisteröidyn pyynnön vastaanottamisesta.

Lisäksi rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle Myyntisaagan henkilötietojen käsittelystä. Valitus tehdään toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle, Suomessa tietosuojavaltuutetulle tämän antamien ohjeiden mukaisesti. Tietosuojavaltuutetun verkkosivut löytyvät osoitteesta http://www.tietosuoja.fi.

 

8 Lopuksi

Myyntisaaga pidättää oikeuden päivittää ja muuttaa tätä tietosuojaselostetta. Ellei pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu, Myyntisaaga ei välttämättä ilmoita muutoksista rekisteröidyille henkilökohtaisesti, mistä syystä Myyntisaaga kehottaa rekisteröityjä ajoittain tarkastamaan tämän selosteen mahdollisten muutosten varalta.